Portfolio

Facadetegning-Mjølnersvej-18B-1200x691.jpg

Villa: Mjølnersvej Skagen

Skitseforslag

OPGAVE/UDFORDRING

At skabe et moderne byggeri med optimal udnyttelse af grundareal. Grunden har kun 1 retvinklet hjørne. Indkørsel til grunden vender mod syd og opholds-arealer bør placeres afskærmet fra omkringliggende bebyggelse og fælles vejareal. Private fælles-arealer kan derfor ikke vende mod syd, da det vil kræve at bebyggelsen trækkes langt ind fra skel og derfor skaber unødvendig spildplads på grunden. Morgensolen skal prioriteres uden at kompromittere privatlivet.

 

 

LØSNING

Byggeriet placeres mod syd og øst. Huset åbnes op mod vest med mindre udbygning med fladt tag, som samtidigt virker som overdækket terrasse. Inderside af udbygning udføres i samme materialer som indvendigt, så overgangen mellem inde og uderum bliver flydende. Haven bliver et privat frirum da bebyggelsen lukker af mod omkringliggende veje. For at indkooperere morgensolen er der udført terrase mod øst, som er placeret midt mellem stue og køkken. Skur kan ændres til værende garage med indkørsel fra syd. Fra indgangen af huset kan man se direkte ned til terrassen mod øst.

 

3D-View-1.jpg

Simplicitet

Et specielt hus til et specielt sted

OPGAVE En meget smal grund placeret centralt i byen. Sommerhus/fritidshus til familie med 2 børn og overnattene gæster. Lyset i centrum, og en udnyttelse af grunden der indbyder til social samvær. Stedets tradition og den omkringliggende bebyggelse respekteres.

LØSNING Ved at vinkle bebyggelsen og udfører entre, bad og soveværelse i eget bygningsafsnit, indrammer bebyggelsen haven og skaber et privat frirum, mit i byen. Vinklen gør samtidigt at stuen ikke virker så separeret fra alrummet. Alle opholdsrum er vindues- skydedørspartier fra gulv til loft. Ved at trække vinduer ind i bebyggelsen ved alrummet gives en glidende overgang til uderum og der skabes  mulighed for at åbne op og nyde en regnfuld sommerdag.

Facade-tegning-1-1200x808.jpg

Et bedre studiemiljø

Aktivering og fællesskab

OPGAVE Et socialt og inkluderende studiemiljø. Skolens rum skal være en sted hvor de unge skal føle sig inspireret, viden-lysten og engageret.

Den sansemæssige oplevelse/ psychologiske effekt prioriteres  i hvert eneste rum. Det optimale er at projektere lokaler der skaber fundament for socialt samvær, uden for de normale skoletimer. Herigennem en social bevidstgørelse af eleverne om at et socialt studie/skole liv (projektarbejde, lektier og andet) kan være en berigende del af ens hverdag.

LØSNING Store lyse klasseværelser med inddirekte lysindfald fra facaden mod nord. Og direkte lysindfald i tagkonstruktion mod syd. Niche i facaden til afslapning og samvær. Rektangulære rum med en bred variation a møblerings-muligheder. Tavlerne er placeret så ingen af eleverne sidder med ryggen til lysindfaldet. Overdækket terrasse ved lokalerne, hvilket skaber mulighed for at komme ud, uanset vejret. I gangarealet er har alle elever deres eget skab. Skabene er indbygget i nicher 500 over gulvet. Så væggen stadig kan anvendes til bænke eller andet formål. Vindues-nicher anvendes som siddeplads. Gangarealer udført med stort vinduesparti mod øst, for at få indirekte/ikke for varmt sollys. Lyset virker dragende, og gør rummet mere indbydende. Møblerne i gangarealet skal invitere eleverne til leg, og justering i henhold til deres gældende behov, være det sig store sociale sammenhænge, eller selvstændig fordybelse.